Waarom doe ik dit?

Al mijn leven lang worstel ik met overgewicht. Ontelbare keren heb ik geprobeerd af te vallen met verschillende diëten, maar steeds zonder succes. Zelfs met sporten, waar ik steeds vol goede moed aan begon, kon ik nooit lang doorgaan. Steeds opnieuw raakte ik mijn motivatie kwijt, omdat mijn gewicht, ondanks al mijn inspanningen, amper verminderde.

Recentelijk ging ik door een ‘Metabole Oppuntstelling’, en de uitkomsten waren zorgwekkend. Niet alleen was mijn gewicht een schok, maar ik kwam ook te weten dat mijn lever ernstig vervet was, wat grote gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Bovendien toonde de test aan dat mijn metabolisme erg traag werkt, wat de moeizame gewichtsafname en het verlies aan motivatie begrijpelijk maakt.

Deze resultaten waren een ernstige wake-up call. De angst om te vroeg te sterven of complicaties door mijn leverproblemen motiveerde me sterk. Ik ben gestart met een dieet dat zich richt op gezonde voeding om mijn calorie-inname te verminderen. Op termijn wil ik mijn portiegroottes verder aanpassen en het sporten weer oppakken. Ik overweeg zelfs andere opties zoals een Gastric Bypass of een behandeling met Ozempic.

Obesitas is meer dan een kwestie van simpelweg diëten; het is een chronische ziekte, zoals mijn artsen me uitlegden. Het lijkt erop dat ik altijd bewust moet zijn van mijn voeding en beweging, vanwege mijn trage metabolisme. Maar ik moet nu actie ondemen, het is bijna te laat. Het gaat niet alleen om mijn fysieke gezondheid, maar ook om mijn mentale welzijn. Ik heb me bijna mijn hele leven ‘minder’ of ‘abnormaal’ gevoeld, wat me belemmerde in veel dingen. Dat wil ik niet langer. Ik wil er ook ‘normaal’ uitzien, normale kleren kunnen kopen die ik mooi vind. Ik wil me niet langer ‘de dikke’ voelen.

Onlangs hoorde ik over ‘thin privilege’ van iemand die een Gastric Bypass heeft ondergaan. Het besef dat mensen met een zwaarder lichaamstype inderdaad anders behandeld worden, is herkenbaar. Dit moet onbewust bijgedragen hebben aan mijn minderwaardigheidsgevoelens. Maar nu wil ik daar een punt achter zetten. Ik wil een nieuwe versie van mezelf creëren, een waar ik trots op kan zijn.

Deze website heb ik opgezet om mezelf verantwoordelijk te houden en hopelijk steun en hulp te ontvangen. Ik hoop ook anderen die hetzelfde traject bewandelen te kunnen steunen.

Some More Cool Projects